لول سوئیچ هانیانگ

لول سوئیچ هانیانگ

فلوتر سوئیچ الکترونیکی  & الکترود هولدر

رله الکترونیکی کنترل سطح مایعات  FS-3A

رله کنترل سطح مایعات نوعی رله الکترونیکی است که از آن برای کنترل سطح مایعات در مخازن استفاده می شود. از ویژگی های مهم این رله کنترل سطح ، نصب بسیار آسان و وزن سبک آن است.

لول سوئیچ

از کاربردهای بسیار مهم این رله کنترل سطح در آبیاری کشاورزی و کارخانجات و موارد تصفیه و فیلتراسیون مایعات و کارخانجات بازیافت پساب و دفع فاضلاب و انواع کنترل آبهای سطحی می باشد.

وضعیت عملکردی این رله کنترل سطح با یک شاخص یا نمایشگر LED بر روی پنل جلویی رله قابل نمایش است .مدل اتصال این رله کنترل سطح بصورت سوکتی 8 پایه است و دارای یک رله کنتاکت خروجی فرم C (NO/NC) می باشد.

رله الکترونیکی کنترل سطح مایعات FS-3A

این رله توسط منبع AC تغذیه می شود و با سه الکترود کار می کند . این الکترودهای E1وE2وE3 در سه سطح در داخل مخزن قرار داده می شوند و توسط یک نگهدارنده الکترود ( الکترود هولدر ER3 ) به رله الکترونیکی کنترل سطح متصل می شود .

رله با اعمال ولتاژ به الکترودها و برقراری جریان الکتریکی از طریق مایع ، سطح آن را مشخص می کند .

معمولا جریان از الکترود سطح پایین E3 ارسال شده و توسط دو الکترود دیگر E1وE2 دریافت می شود .

هرگاه سطح مایع داخل مخزن هر سه الکترود E1وE2وE3 را پوشش دهد رله پر بودن مخزن را تایید می کند و هنگامی که ارتباط بین دو الکترود پایین و وسط (E3وE2) قطع شود رله خالی بودن مخزن را تایید می کند.

حساسیت دستگاه توسط این الکترودها تعیین می شود و هر اندازه محلول قابلیت هدایت الکتریکی بیشتری داشته باشد مانند محلول قلیایی و اسیدی حداقل حساسیت برای دستگاه انتخاب می شود. تعیین میزان حساسیت رله کنترل سطح بسیار مهم است .

FS-3A در دو مدل Low Sensivity & High sensivity یعنی حساسیت بالا و حساسیت پایین وجود دارد که تعیین حساسیت دستگاه بر اساس نوع مایعی می باشد که در داخل مخزن برای کنترل سطح آن وجود دارد.

حساسیت لول سوئیچ

در مدل High Sensivity ولتاژ بین الکترودهای ثانویه 24 ولت ( (24Vac ) و در مدل Low Sensivity ولتاژ بین الکترودهای ثانویه ,8 ولت (8Vac) می باشد. High Sensivity مقاومت عملکرد بین الکترودها از 0 تا 27k Ω و مقاومت برگشتی بین الکترودها تقریبا 38k Ω می باشد.
Low Sensivity مقاومت عملکرد بین الکترودها از 0 تا 7kΩ و مقاومت برگشتی بین الکترودها تقریبا15KΩ ~ 0 است.

کنترل سطح مایعات Fs-3A با استفاده از سه عدد الکترود مورد استفاده قرار می گیرد می توان از الکترودهای مسی ، استیل و یا آهنی استفاده کرد اما از آنجائی که الکترودها با مایعاتی مانند آب در تماس دائمی هستند لذا توصیه می شود الکترودهای از جنس استیل استفاده شود . در صورت استفاده از الکترودهای آهنی ، بجز نوک الکترودها بقیه سطح الکترودها حتما با پوشش مناسب ضد آب شوند.

مطلب پیشنهادی: کانتر و تایمر هانیانگ با سایز کوچک

الکترود هولدر ER3 ( نگهدارنده الکترود)

توصیه می شود از هولدر مخصوص مدل HY-ER3 برای نگهداری الکترودها استفاده شود.

الکترود هولدر

نگهدارنده الکترود هانیانگ مدل HY –ER3 ابزاری است که از آن برای اتصال الکترودهای کنترل کننده سطح مایعات استفاده می شود .

این هولدر را می توان برای انواع کنترلر سطح مایعات نظیر کنترل FS-3A هانیانگ استفاده کرد.

در کنترل دقیق سطح مایعات با استفاده از الکترودها نکات بسیار مهمی باید مورد توجه قرار گیرد از جمله :

 فاصله عمودی بین الکترودها در تشخیص دقیق سطح بسیار مهم است.
 فاصله بین الکترودها در راستای موازی سطح زمین نیز بسیار مهم است که متاسفانه به فاصله افقی بین الکترودها به ندرت توجه می شود.در حالیکه این فاصله نیز تاثیر بسزایی در تعیین دقیق سطح مایعات دارد زیرا با افزایش فاصله مقدار مقاومت بین دو الکترود نیز افزایش یافته و تفاوت زیاد آن باعث بروز خطا در تعیین دقیق سطح می گردد.

نقشه اتصالات این رله کنترل سطح بصورت زیر می باشد:نقشه سوئیچ لول هانیانگ

بنابراین توصیه می شود در صورت خرید کنترلر سطح مایعات مدل FS-3A حتما از نگهدارنده (الکترود هولدر ) Electrode Holder (ER-3) استفاده نمایید.

 اتصال مناسب الکترودها به شدت برروی طول عمر الکترودها تاثیر دارد. توصیه می شود به منظور عملکرد بهتر از الکترودهای مسی استفاده شود.
 لازم به ذکر است که طول الکترودها حتما باید متفاوت باشند به نوعی که در سه سطح متفاوت مخزن قرار گیرند.
 کنترل سطح مایعات را نمی توان برای آبهای آلوده به روغن که رسانای آن بالا است بکار برد و برای مایعات قابل اشتغال نظیر بنزین ، نفت و غیره بکار برد.
 دقت شود که الکترودها باید از ناحیه ی از مخزن نصب شود تا پاشیدن آب بر روی آنها صورت نگیرد.
 الکتردها را باید در فواصل 6 ماهه کنترل و نظارت کرد زیرا به مرور زمان رسوباتی برروی آنها ایجاد می شود.

موارد استفاده:
نمونه اتصال آبرسانی

اتصال آبرسانی لول سوئیچ هانیانگ

نمونه اتصال تخلیه

اتصال تخلیه لول سوئیچ هانیانگ

اساس کار رله الکترونیکی کنترل سطح FS-3A به شرح زیر است.

مایعاتی نظیر آب، فاضلاب و محلولهای اسیدی و قلیایی کم وبیش رسانای الکتریکی هستند و این رله کنترل سطح با عبور جریان بسیار ناچیز که در بین الکترودها ی داخل محلول می تواند به تشخیص سطح مایع درون مخزن و کنترل سطح آن اقدام کند.

این رله کنترل سطح برای کنترل انواع پمپ ها جهت کنترل اتوماتیک مخازن آب و حفاظت پمپ های شناور از کارکرد خشک و بدون آب و به حداکثر رساندن راندمان چاه و همچنین تشخیص سطح مایعات بکار می رود.

بجای استفاده از شناورها و یا لوازم دیگر که با خطرات برق گرفتگی همراه باشند از این رله کنترل سطح می توان استفاده کرد.

FS-3A به 3 الکترود متصل می شود که این الکترودها در داخل چاه یا منبع قرار می گیرند و به رله متصل می شوند و با رله ، سطح مایع تشخیص داده می شود.

برروی دستگاه FS-3A سه ترمینال E3، E2، E1 وجود دارد.

ترمینال E3در پایین ترین سطح مایع و یا بدنه مخزن متصل می شود و ترمینال E2 به الکترود که در وسط و بین دو الکترود دیگر قرار دارد متصل می شود و ترمینال E1 به الکترود معلق در بالا ترین سطح اتصال پیدا می کند.

برروی دستگاه یک چراغ LED جهت نمایش خروجی رله وجود دارد.

دو کاربرد بسیار مهم از این کنترلر:

1-کنترل سطح مایع در مخازن
2-حفاظت پمپ از کارکرد خشک و استفاده حداکثر از ظرفیت چاه

توصیه های ایمنی

 در هنگام روشن بودن ترمینال های ورودی و خروجی را لمس نکنید و از اتصال بخش رسانا به ورودی – خروجی خودداری کنید چون امکان شوک الکتریکی وجود دارد
 اضافه بار بیشتر از ریت مشخص شده برای خروجی به کنتاکت رله وارد نکنید
 طول سیم ها باید تا حد امکان از دستگاه تا الکترودها کوتاه باشد
 تا حد امکان از سیم ضخیم بین دستگاه و الکترودها استفاده کنید
 سیم های مربوط به سیگنال ورودی و سایر اتصالات مربوط به بار را در یک مجرا قرار ندهید.
 اگر سیم ورودی را گسترش می دهید لطفا از سیم شیلد دار استفاده کنید
 از نصب کنترلر در مکانی که بخار ، گردوغبار ، گاز خورنده وجود دارد و همچنین مکانهایی که امکان پاشیدن آب وجود دارد خودداری کنید
 خطوط برق AC در یک مجرای فلزی بصورت جداگانه با سیم سیگنال ورودی نصب کنید
 هرگز محصول را جداسازی نکنید و یا تغییر روی آن انجام ندهید چون امکان سوء عملکرد ویا برق گرفتگی و خطر آتش سوزی وجود دارد
لطفا از تمامی موارد فوق که در بخش اطلاعات ایمنی توضیح داده شده است پیروی کنید در غیر اینصورت منجر به آسیب رساندن و یا سوء عملکرد محصول خواهد شد.

در مورد بار باید نکات زیر را در نظر گرفته شود:
 زمانی که نوع بار خروجی از نوع بار القایی باشد مانند موتور یا سلونوئید ولو یا شیر برقی و سایر موارد توصیه می شود برای جلوگیری از ایجاد نویز از یک جاذب موج بصورت زیر در مدار خروجی استفاده کنید.

توصیه های ایمنی لول سوئیچ هانیانگ

 مقدار جریان مجاز برای کنتاکت خروجی 5A می باشد برای جلوگیری از آسیب رساندن به رله خروجی حتما از کنتاکتور و یا رله با ظرفیت جریانی بالا استفاده کنید.

2 دیدگاه برای “لول سوئیچ هانیانگ

    • sivancarno گفته:

      سلام وقت بخیر برای اطلاع از قیمت با واحد فروش شرکت تماس بگیرید: 02133989001

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *