کنترل توان تریستوری هانیانگ (TPR)

کنترل توان تریستوری هانیانگ (TPR)

کنترل توان تریستوری ، پاور کنترلر یا پاور رگولاتور تجهیزی است که از آن برای کنترل مقدار جریان یا توان در تجهیزاتی نظیر هیترها، موتورها ، کوره ها ، المنت ها و ……استفاده می شود.

به این تجهیز کنترل کننده قدرت یا تریستور هم گفته می شود. در واقع این تجهیز میزان توانی که به بار ارسال می شود را کنترل می کند. این تجهیز در صنعت بسیار پرکاربرد می باشد در واقع یک نوع تجهیز حفاظتی است که برای حفاظت و افزایش طول عمر تجهیزاتی نظیر المنت ها که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، کاربرد دارند.TPR ها دارای هیت سینک می باشند که Heat sink کار خنک کنندگی تجهیز را انجام می دهد.

TPR های شرکت سیوان در دو دسته کلی تک فاز(single-phase) و سه فاز(Three-phase) ارائه می شود که بسته به نوع جریان نامی با کدهای مختلفی وجود دارد.
در دسته TPRهای تکفاز کد TPR-2ME دردو رنج جریان نامی 35A/25A وجود دارد.
از ویژگی های بسیار مهم و حائز اهمیت در TPR های هانیانگ افزایش ایمنی با جداسازی منبع تغذیه مدار ورودی از منبع تغذیه بار می باشد که نوعی حفاظت از مدار می باشد.

از مدلهای تکفاز وسه فاز کدهای TPR-3SL/ TPR-2SL که سری جدید این محصول با ویژگی Slim Type است ، دارای ابعاد بسیار باریک می باشد.

پاور رگلاتور

نکات ایمنی در مورد این تجهیز باید مورد توجه قرار گرفته شود بعنوان مثال برای جلوگیری از برق گرفتگی حتما این محصول را یکجا ثابت کنید (با یک پیچ روی زمین) و به هیت سینک (Heat Sink) در حین عملکرد دست نزنید چون بسیار داغ است و ترمینال های ورودی و خروجی را لمس نکنید چون امکان شوک الکتریکی وجود دارد.

تریستورهای شرکت سیوان برای هم برای بارهای مقاومتی نظیر المنت و هیتر وهم بارهای القایی نظیر موتورهای القایی مورد استفاده قرار می گیرد و مدل سه فاز TPR-3SL دارای رنجهای جریان 55/40/70/90/130/160 آمپر می باشد ونوع بار مقاومتی است در حالیکه مدل TPR-3P در رنج های جریان 200/250/320 آمپرمی باشد و نوع بار مقاومتی و القایی می باشد.

پاور کنترلر

کنترل انواع ورودی در مدل تکفاز وسه فاز وجود دارد که شامل ورودی جریان 20-4 میلی آمپر / ولتاژ (VDC) 1-5 و ورودی کنتاکت ON-OFF و همچنین دارای یک ولوم یا پتانسیومتر است که می توان از طریق این ولوم یا پتانسیومتر میزان توان ارسالی به بار را تنظیم کرد.

این تجهیز دارای چهار متد کنترلی می باشد که شامل :
• کنترل فاز
• کنترل ON/OFF
• کنترل سیکل ثابت
• کنترل سیکل متغیر

کنترل توان تریستوری تکفاز و سه فاز هانیانگ دارای چندین نمایشگر LED برای نمایش تمامی فانکشن ها و آلارم های موجود در تجهیزمی با شد.
TPR مدل تکفاز و سه فاز در دو نوع یونیورسال و نوع پیشرفته و آپشن دار می باشد که محصولات شرکت سیوان از نوع یونیورسال یا استاندارد می باشند.
مدل های تکفاز و سه فاز دارای فانکشن های soft start / soft up-down است که برای شروع نرم و افت و خیز نرم سیگنال است که مدت زمان این فانکشن ها 60 ثانیه و 15 ثانیه است. جهت تنظیم این فانکشن ها دو ولوم داریم که توضیحات تکمیلی در دفترچه راهنمای محصول وجود دارد.

tpr

4 نمایشگرLED در مدل تکفاز و8 نمایشگر LED در مدل سه فاز وجود دارد که اینLED ها مربوط به خطا ها و آلارم هایTPR است که به اختصار شرح می دهیم:
Power: در هنگام تغذیه تجهیز این LED سبز رنگ روشن می شود.
Fire: اگر خروجی بصورت مداوم روشن باشد ، در حالت 100% خروجی این LED قرمز رنگ بصورت مداوم روشن می شود.
Soft: برای استفاده از فانکشن /Soft start
Soft up- down اگر ولوم مربوط به این فانکشن را تنظیم کنید LED مربوط به آن روشن خواهد شد.

O.C: هنگامی که جریان بیش از حد وجود داشته باشد در صورت تنظیم ولوم مربوط به این عملکرد اگر جریان بیش از مقدار تنظیم شده شود LED مربوط به این فانکشن روشن خواهد شد.

tpr

L.L: این LED در چند مورد روشن خواهد شد:

• اگر بار قطع شود در حالی که خروجی 100% است این آلارم فعال می شود.
• اگر بار نامتعادل یا آنبالانس باشد به عبارتی دیگر عدم تعادل بین فازها وجود داشته باشد زمانی که خروجی بیش از 10% باشد و عدم تعادل بین فازها داشته باشیم و اختلاف این مقدار بیش از 5 آمپر باشد آلارم فعال می شود .
در نظر داشته باشید که این آلارم فقط در هنگام کنترل فاز( Phase control ) فعال می شود که تنظیمات دیفالت کارخانه هم در مد Phase control می باشد.

O.T : زمانی که دمای هیت سینک به بیش از 80% افزایش یابد این LED روشن خواهد شد و خروجی آلارم 2 فعال خواهد شد و این فعالیت آلارم ادامه خواهد داشت تا زمانی که دما به 70˚c برسد که در این صورت آلارم خاموش خواهد شد .

Fuse: هنگامی که فیوز داخلی تجهیز قطع شود یا بسوزد و زمانی که منبع بار تامین شود و یا در حالی که منبع تغذیه تجهیز تامین باشد اگر هیچ یک از فازهای منبع تغذیه بار کار نکند ، فیوز داخلی قطع شده است و خروجی آلارم 1 فعال خواهد شد.

SCR: در شرایط خاص اگر تریستور داخلی اتصال کوتاه باشد منبع تغذیه همچنان هدایت خواهد کرد و حتی اگر ورودی کنترل و خروجی TPR وجود نداشته باشد گرم شدن هیتر ادامه خواهد یافت . بنابراین اگر جریان هر فاز بدون ورودی کنترل بیش از 10 آمپر باشد این LED روشن خواهد شد.

در تجهیز کنترل توان تریستوری سه فاز هانیانگ چهار نوع متد کنترل داریم:

Phase control ( کنترل فاز )

tpr phase control

ON/OFF control (کنترل on/off )

 ON/OFF control (کنترل on/off )

Fixed cycle control (کنترل سیکل ثابت)

 Fixed cycle control (کنترل سیکل ثابت)

Variable cycle control (کنترل سیکل متغیر)

 Variable cycle control( کنترل سیکل متغیر )

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *