کنترلر دما و رطوبت چیست و چگونه کار میکند؟

کنترلر دما و رطوبت چیست

کنترلر دما و رطوبت در اصل یک سنسور حساس به دما در کنار تشخیص سطح رطوبت محیط می باشد. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که می ‌تواند دما را در کنار رطوبت تحت کنترل داشته باشد. این کنترل همزمان دما و رطوبت برای برخی از شرایط خاص و یا موارد صنعتی به جهت نگهداری کالاها و یا حیوانات اهلی الزامی می باشد. در واقع در برخی از موارد شاهد آن هستیم که به جهت دستیابی به نتیجه ی مطلوب در یک فرایند صنعتی نیاز به سطح دمایی خاص در رطوبتی مشخص داریم. این نیاز تا جایی مهم است که در صورت به هم خوردن تعادل مورد نظر میان رطوبت و دما احتمال خرابی، فساد و یا از دست رفتن فرآیند صنعتی وجود دارد.

در موارد کلاسیک، کنترل های حاکم بر دما و رطوبت به صورت جداگانه صورت می گرفته است. در این حال نیاز به یک سیستم مرکزی بوده تا بتواند تعادل مورد نیاز میان دما و رطوبت را تولید کند. کنترلر دما و رطوبت تفکر جذابی است که در همین سال ‌های اخیر با توسعه ی توانمندی های نرم افزاری توانسته است به خوبی نیازهای این دست از صنایع را بر طرف نماید. شما در کنترلر دما و رطوبت، کنترل هر دو فاکتور را همزمان و از طریق تنها یک سیستم کنترلی در اختیار دارید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که کنترلر دما و رطوبت به جهت محیط های بسته طراحی شده است و نمی توان از این سنسورها برای محیط های باز استفاده نمود.

سنسور رطوبت چگونه کار میکند؟

همانطوریکه اشاره شد سنسورهای رطوبت نسبی (موی یال اسب یا نایلونها) با تغییر مقدار رطوبت موجود در هوا تغییر طول (افزایش طول با افزون رطوبت و کاهش طول با کاهش رطوبت) می دهند. و اگر از یک طرف، تحت کشش نیروی یک فنر ظریف قرار بگیرند، دائماً به آنها نیرویی بصورت کششی وارد می شود که با یک پیچ تنظیم ،دامنه تغییرات آن از صفر تا صد درصد رطوبت قابل تنظیم می باشد . حرکت سنسور با یک اهرم مکانیکی به یک میکروسوئیچ منتقل شده و میکروسوئیچ را تغییر وضعیت می دهد که می توان آن را در سیستم های رطوبت زن و یا سیستم های رطوبت گیر بکار برد و تدریجاً حرکت آن را به یک مقاومت متغییر (رئوستا) منتقل نمود.

 

مکان هایی که ملزم به خرید کنترلر دما و رطوبت هستند

همان طور که گفتیم در برخی از فرآیندهای صنعتی و یا خدماتی نیاز به تعادل همیشگی میان دما و رطوبت وجود دارد. از این رو در این موارد، هر صنعتگری سعی در ایجاد یک سیستم کنترلی در محیط مورد نظر خود خواهد بود. در ساده ترین و شاید ابتدایی ترین روش می توان این فرآیند کنترلی را به شکل دستی و آن هم با رصد دائمی دما و رطوبت انجام داد. در این حالت که هنوز هم در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم، احتمال خطای انسانی بسیار زیادی وجود دارد. خطایی که می ‌تواند با اندک اغماضی موجب خسارت های مالی و جانی بسیار زیادی باشد.

کنترلر دما و رطوبت سیستم جذابی است که در عین سادگی، کم حجمی و هزینه ی منطقی می تواند به راحتی در تمامی ساعات شبانه روز هر فضایی را تحت کنترل خود داشته باشد. از صنایع علاقه مند به استفاده از کنترلر دما و رطوبت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مرغداری ها: شرایط زیستی مرغ با انسان متفاوت است. اگر چه در حالت محلی می توان به شرایط زیست بدون دغدغه های مرغ ها توجه خاصی نداشت، اما در فضای صنعتی یعنی همان مرغداری ها شرایط به کلی فرق می‌ کند. کیفیت هوای مرغداری ها به شدت بر سلامت مرغ ها تأثیرگذار است. به گونه ای که اگر در یک مرغداری شرایط استاندارد محیط رعایت نشود، به زودی شاهد افزایش بیماری‌ های تنفسی، هاضمه و… در مرغ ها خواهیم بود. تعادل در دما و رطوبت یکی از فاکتورهای مهم در نگهداری حیوانات به خصوص مرغ می باشد. کنترلر دما و رطوبت به خوبی می تواند از عهده ی برقراری این تعادل برآید.
  • یخچال ها و سردخانه ها: یخچال های صنعتی و یا سردخانه ها شرایط کاملا متفاوتی از محیط درون یخچال خانه ی شما را تجربه می کنند. البته در همان یخچال خانگی شما هم، باید یک تعادل منطقی میان دما و رطوبت وجود داشته باشد. اما در یخچال های صنعتی هدف نگهداری مواد غذایی در مدت طولانی است به گونه ای که سطح کیفی مواد غذایی آسیب نبیند. برای رسیدن به چنین هدفی باید دو فاکتور دما و رطوبت را در کنار هم داشته باشیم. در نظر داشته باشید که رطوبت می تواند علاوه بر جلوگیری از خشکی محصولات در حال انجماد، در پخش یکنواخت سرمای داخل سردخانه ها تاثیرگذار باشد.
  • فروشگاه های مواد غذایی: همه ی مواد غذایی همراه با اطلاعاتی که در آن ذکر شده است، در شرایط نگهداری خود نیاز به دما و رطوبت مشخصی دارند. در یک فروشگاه بزرگ مواد غذایی نمی توان تمامی مواد غذایی را در کنار هم و تحت یک شرایط محیطی نگهداری کرد. از طرفی انبار این فروشگاه نیز باید به نوعی این تفکیک را در نظر گرفته باشد. خرید کنترلر دما و رطوبت به خوبی می تواند این اهمیت را در یک فروشگاه مواد غذایی نهادینه کند.
  • بیمارستان ها: شرایط مطلوب زیستی بیمار، در کنار برخی از تجهیزات خاص بیمارستانی و حتی شرایط حاکم بر نگهداری داروها همگی به نوعی تحت تاثیر دما و رطوبت در کنار یکدیگر هستند. البته در موارد ذکر شده شاهد شرایط متنوعی از تناسب دما و رطوبت هستیم ولی به هر صورت می توان با به کارگیری کنترلر دما و رطوبت به خوبی شرایط حاکم بر فضاهای متنوع بیمارستانی را تحت نظارت مطلوبی قرار داد.
  • موارد دیگر: موزه ‌ها، آزمایشگاه ‌ها، اتاق سرور، هتل ها و حتی مهدکودک ها از دیگر مکان هایی هستند که به جهت شرایط حاکم بر آنها علاقه به خرید کنترلر دما و رطوبت دارند.

حال که به طورمختصر با کنترل کننده های رطوبت و دما آشنا شدیم، کنترل دما و رطوبت دوتک را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • دارای سرمایش و گرمایش
  • دارای آلارم محدود کننده
  • دارای تنظیمات زمانی برای کنرل خروجی و سنسور
  • تصحیح سنسور
  • تشخیص خطای سنسور
  • دارای حالت کنترل دستی
  • دارای پروتکل ارتباطی :RS485 مدباس
  • همراه سنسور رطوبت و دما