سنسورهای تشخیص رنگ

سنسور تشخیص رنگ چیست(RGB)؟

با پیشرفت علم و تکنولوژی، سنسورها جایگاه مهمی در صنعت بدست آورده اند. یکی از سنسورهای مورد توجه اتوماسیون صنعتی و برخی خطوط تولید سنسور تشخیص رنگ می باشد. مدار این سنسورها براساس نورهای پایه(اصلی) و الکترونیک دیجیتال طراحی شده اند.

حسگرهای تشخیص رنگ از روش سه رنگه معمولی برای تشخیص رنگ استفاده میکنند.

آنها رنگهای پایه(اصلی) را (سبز- آبی-قرمز) درون اشیا امتحان کرده و قدرت هریک از از رنگهای تشکیل دهنده  شی را محاسبه کرده و با مقدار ارزش رنگی ذخیره شده در خود سیستم مقایسه میکند اگر مقدار ارزش رنگی محاسبه شده نزدیک مقدار مرجع (reference) با محاسبه ی tolerance بود یک سوییچ خاص فعال میشود. در واقع این مدارها میتوانند هشت رنگ آبی، قرمز، سبز(رنگهای اولیه)زرد، فیروزه ای، بنفش (رنگهای ثانویه)و سیاه وسفید را تشخیص دهند .

اجزا سنسورهای تشخیص رنگ و نحوه قرار گرفتن آنها:

اجزایی که نورها را از محیط اطراف جذب می کنند باید در جلو سنسور قرار گرفته و ثابت شوند به همین جهت این حسگرها در ابتدا برای جذب بهتر نور از سه عدسی همگرا(کوژ) تشکیل شده اند این عدسی ها در مقابل هر کدام از LDRها وجود دارند در واقع این عدسی ها باعث می شود که نور تابیده شده توسط محیط به طور متمرکز به LDRها برسد و باعث میشود حساسیت LDRها افزایش یابد. بعد از عدسی ها فیلتر های شیشه ای اشعه های نوری در مقابل LDRها قرار میگیرند. این فیلترها نیز باعث می شوند که نورهای خاصی به LDRها برسند. به ترتیب رنگهای آبی سبز قرمزدر مقابلLDR1-LDR2-LDR3 نصب شده است.
وقتی نورهایی که از اشیا ساطع می شوند روی قطعه مناسب می افتد فیلترهای شیشه ای مربوط به رنگها مشخص میکنند که کدامیک از LDRها باید فعال(تریگل)شوند.

معرفی سنسور رنگ EB-S11

  • ساخته شده با تکنولوژی RGB به همراه دو مد قابل تنظیم: رنگ یا رنگ + روشنایی
  • دارای دو نقطه تنظیم، سایز کوچک و عملکرد آسان
  • دقت بالا، خاصیت مقاومت در برابر ویبره
  • فاصله تشخیص از 20 تا 70 میلی متر برای سایز هی مختلف جسم، 2 تا3 برابر مشابهین
  • تشخیص تاثیرپذیر و وابسته به زمینه نیست
  • نقطه مستطیل شکل 7*1.5 میلیمتر(23 میلیمتر)
  • مزیت این روش آن است که مرز تشخیص در موقعیت های بحرانی فاقد زمینه و یا هدف نادرست نخواهند بود و تشخیص به مراتب پایدارتر و و اقعی تر خواهد داشت.

کلاس حفاظتی IP67

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *