انواع سنسورهای هانیانگ

سنسور

سنسور دیوایسی است که یک ویژگی فیزیکی را اندازه گیری کرده و قابلیت آشکارسازی ، ضبط (رکورد) ،نمایش و پاسخگویی به آن را دارد .انواع مختلفی از سنسورها وجود دارد که در زیر به شرح چند مورد می پردازیم.

1-سنسورهای فوتو-الکتریک هانیانگ

سنسورهای فوتو-الکتریک هانیانگ، اجسام و تغییرات موقعیت سطحی آنها و سایر موارد را از طریق انواع ویژگی های نوری تشخیص می دهند. یک سنسور فوتو الکتریک از یک بخش به نام امیتر برای ساطع کردن نور و یک بخش گیرنده برای دریافت نور تشکیل شده است.

زمانیکه نور ساطع شده از امیتر، توسط جسم مورد نظر قطع یا منعکس شود مقدار نوری که به گیرنده (receiver) می رسد ،تغییر می کند و گیرنده این تغییرات را تشخیص داده و آنرا به یک خروجی الکتریکی تبدیل می کند.

منبع نوری اکثر سنسورهای فوتو-الکتریک نور مادون قرمز یا نور مرئی است.(بطور کلی قابلیت شناسایی رنگهای قرمز ،سبز ، آبی را دارد.)

2-سنسورهای مجاورتی (پراکسیمیتی) هانیانگ

 

سنسورهای مجاورتی هانیانگ شامل تمامی سنسورهایی است که در مقایسه با سایر سنسورها قابلیت تشخیص بصورت غیر تماسی را دارد.بعنوان مثال سویئچ های محدود کننده که اشیا را از طریق تماس فیزیکی با آنها تشخیص می دهد، سنسورهای مجاورتی اطلاعات مربوط به حرکت و یا حضور یک جسم ( شی ) را تبدیل به یک سیگنال الکتریکی می کنند.

سه نوع سیستم تشخیص وجود دارد که این تبدیل را انجام می دهد :

  • سیستم هایی که از جریان های گردابی موجود  در اجسام فلزی مورد سنجش که توسط القاء الکترومغناطیسی ایجاد می شوند، استفاده می کنند.
  • سیستم هایی که هنگام نزدیک شدن به جسم موردسنجش تغییرات در ظرفیت الکتریکی آنها را تشخیص می دهد.
  • سیستم هایی که از آهنربا و سوئیچهای بادی (reed switch) استفاده می کنند.

 

3-سنسور فیبر نوری هانیانگ

یک سنسور فیبر نوری هانیانگ نوعی از سنسور فوتو-الکتریک است که امکان تشخیص اجسام در مکانهای باریک را با انتقال نور از یک واحد تقویت کننده فیبر به یک واحد فیبر دیگر فراهم می کند.

ویژگیهای این نوع سنسورهای فیبر نوری به شرح زیر است:

 

1-تشخیص در مکانهای باریک: بخش حسگر بسیار کوچک و کابل فیبر انعطاف پذیر ، یک سنسور فیبر نوری را قادر می سازد تا اشیاء (اجسام) را در مکانهای باریک تشخیص دهد.

 

2- قدرت مافوق محیطی: بخش سنجش یک واحد فیبر نوری فاقد مدار الکتریکی است این قابلیت موجب شده تا در شرایط بسیار سخت (شدید) محیطی، این گونه سنسورها قابلیت اطمینان بالایی داشته باشند. این شرایط سخت محیطی شامل : دما، لرزش ، ضربه ، آب و شرایط نویز الکتریکی می باشند.

 

3-نصب آسان : واحد فیبرنوری را می توان در نزدیکی جسم مورد سنجش نصب کردو این امکان را به کاربر می دهد تا بتواند آزادانه محل نصب فیبر تقویت کننده را انتخاب نماید.

 

4-بدون محدودیت اجسام مورد سنجش

 

این سنسورها بر اساس این اصل عمل می کنند که یک جسم ، نور را قطع یا منعکس می کنند بنابراین مانند حسگر (سنسورهای ) مجاورتی به تشخیص اجسام فلزی محدود نمی شوند و این بدان معنی است که می توان از آن برای تشخیص هر شیء ( جسم ) از جمله شیشه ، پلاستیک ، چوب  و مایع استفاده کرد.

 

5-زمان پاسخ دهی سریع

 

زمان پاسخ دهی این سنسورها بسیارسریع است زیرا نور با سرعت زیادی حرکت کرده و از آنجائیکه همه مدارها از اجزای الکترونیکی تشکیل شده اند سنسورهیچگونه عملیات مکانیکی را انجام نمی دهد.

6- سنجش بدون تماس

در این نوع سنسورها احتمال  آسیب دیدن  اشیاء (اجسام) مورد سنجش با حسگرها بسیار کم است زیرا اشیاء بدون تماس فیزیکی قابل تشخیص هستندو این مزیت طول عمر بالای اینگونه سنسورها را تضمین می کند.

 

 

7-شناسایی (تشخیص ) رنگ

 

سرعت انعکاس یا جذب نور، به طول موج نور ساطع شده و رنگ جسم بستگی دارد.

با استفاده از این ویژگی می توان رنگها را تشخیص داد.

 

8-تنظیم آسان

در این سنسور قراردادن پرتو نور، روی یک جسم با مدلهایی که نور مرئی ساطع می کند بدلیل اینکه پرتو نور قابل مشاهده است، بسیار ساده می باشند.

 

4-سنسور جابجایی (Displacement) هانیانگ

 

 

سنسور جابجایی هانیانگ دیوایسی است که مقادیر فاصله بین سنسور و یک شیء(جسم) را توسط مقدار جابجایی تشخیص می دهد که از طریق عناصر مختلف و تبدیل آن به فاصله صورت می گیرد.

بسته به اینکه از چه عنصری استفاده  شده باشد انواع مختلفی از سنسورها وجود دارد ار قبیل : سنسورهای جابجایی نوری ، سنسورهای جابجایی خطی و سنسورهای جابجایی آلتراسونیک .

 

 

ویژگیهای انواع این سنسورها به شرح زیر است:

 

1-کمیت فیزیکی یک جسم را می توان اندازه گرفت.

یک سنسور جابجایی ، تغییرات  (جابجایی) را در یک مقدار فیزیکی اندازه گیری و تشخیص می دهد.سنسور می تواند با میزان تغییر، مکان آن جسم ،ارتفاع ،عرض و وضخامت یک جسم را اندازه گیری کند.

2- تبدیل خروجی کمیت فیزیکی همچنین به خروجی سیگنال oN/oFF    امکانپذیر است.

خروجی آنالوگ مقادیر فیزیکی (خروجی جریان یا ولتاژ) نیز امکانپذیر است.(به استثنای برخی از مدلها)

برخی مدلها از ارتباطات دیجیتال (سریال ) نیز پشتیبانی می کنند.

 

5-سنسور آلتراسونیک هانیانگ

سنسور آلتراسونیک انعکاسی ، امواج مافوق صوت را از یک فرستنده به سمت یک جسم مورد سنجش می فرستد و سپس امواج منعکس شده را با ردیاب دریافت می کند.
سنسور از اطلاعات بدست آمده برای تعیین وجود یک جسم یا اندازه گیری فاصله تا جسم استفاده می کند.

این نوع سنسور، فاصله سنسور تا جسم را بر اساس زمان مورد نیاز تعیین می کند که زمان ارسال امواج مافوق صوت تا زمان دریافت با استفاده از سرعت صوت انجام می شود.

همچنین سنسورهای نوری دوطرفه(Through Beam) وجود دارد که با تشخیص میرایی یا وضعیت قطع امواج مافوق صوت ناشی از عبور یک جسم از بین فرستنده و آشکار ساز، وجود جسم را تشخیص می دهد.

 

6-سنسور ویژن(تصویربرداری) هانیانگ

سنسور ویژن

این سنسور با استفاده از پردازش تصویربرداری و تصاویر گرفته شده توسط دوربین ، ویژگیهای یک جسم را محاسبه می کند. از قبیل ناحیه ،مرکز ثقل ، طول یا موقعیت آن و سپس داده و نتایج را استخراج می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *